Kalibrering af bilens udstyr i forruden
Hvad og hvorfor skal der kalibreres?
I dag er mange bilers forrude udstyret med forskellige sikkerhedsforanstaltninger og hjælp til en mere behagelig køretur, det kan f.eks. være regn sensor, varmetråde også kaldet elvarme, kamera der f.eks. kan blænde op og ned ved modkørende biler “Automatic High Beam”, “Lane Departure Alert”, (Vognbane assistent), “Pre-Collision System”, Adaptive fartpilot m.m.
Ved et rudeskift kan det være påkrævet, at forruden skal kalibreres, det vil sige når først ruden er taget ud, og ny sættes i, kan bilen registrerer det, men det kan kalibreres ved at have det korrekte udstyr i form af tavler og tilhørende computerprogram.
Det er meget individuelt hvad en forrude kan indeholde:
- Regnsensor
- Elvarme
- Kamera (Dash Cam)
- Solbælte
- Automatic High Beam (Automatisk nedblænding)
- Lane Departure Alert (Vognbane assistent)
- Pre-Collision System (Sammenstøds undvigelse)
- Adaptive fartpilot
- m.v.
Kalibrering af forrudes kamera sensorer i forruden skilte genkendelse forrudens udstyr efter et forrude skift automatisk fjernlys (ned og op blænding) din personlige sikkerhed
Kalibrering af forrude
Kalibrering af forrude er noget, der fylder meget hos nogle bilejere, når de står over for at skulle skifte forruden ud. Det er, fordi mange biler i dag er udstyret med en række funktioner og sikkerhedsforanstaltninger, der sidder i forruden. Hos Alt-Autoglas tilbyder vi kalibrering af forrude til konkurrencedygtige priser. Vores montører har den nødvendige knowhow og det rette udstyr til at foretage en vellykket kalibrering af forrude. Men inden vi kommer ind på, hvorfor det kunne være aktuelt, prøv at forestille dig følgende situation.
Du er på ferie. Nu kører du på en ukendt vej. Vejrforholdene er blevet værre over de sidste 10 minutter. Nu begynder det at styrtregne. Der er bælgmørkt og vejstriberne er ikke særlig synlige. Før i tiden skulle du selv starte viskerne og sørge for, at de kørte hurtigt nok. Nu kan bilens regnsensor heldigvis tage over og vurdere, hvor hurtigt viskeren skal køre. Det er en smart funktion, der gør køreturen mere behagelig og sikker. Det kan meget vel være, at det var en af grundene til, at du i sin tid valgte din nuværende bil. Kan du så undvære bilens regnsensor? Svaret er nok nej. Du ved godt, at det er en vigtig sikkerhedsforanstaltning, som i virkeligheden kan redde liv.
Regnsesoren kan beregne mængden af regnen på ruden og styre viskernes hastighed. Vi kender alle til den blændende sprøjtetåge fra forankørende biler. Det er en af de situationer, hvor regnsensoren kommer til sin fulde ret. Men for at regnsensoren kan virke korrekt, er det nødvendigt at kalibrere den ved rudeskift. Det indebærer selvfølgelig, at vi skal bruge lidt mere tid på din bil, men det kommer du ikke til at mærke. Vi kan altid komme til dig, uanset om din bil holder hjemme hos dig eller på din arbejdsplads.
Sikkerhedssystemer og kalibrering
Om det er nødvendigt at kalibrere forruden på din bil afhænger selvfølgelig af, hvad for et bimærke eller hvad for en model, du har. Forestil dig, at din bil har en træthedsalarm. Det mest fornuftigt er jo, at man er udhvilet, inden man sætter sig bag rattet. Men det kan være, at du ikke var opmærksom på, hvor træt du faktisk var, den dag, du skulle køre på motorvejen. Lange landeveje eller motorveje er steder, hvor man let kan falde i søvn. Det ved vi alle. Men hvor er det da godt, at træthedsalarmen på bilen kan gøre en opmærksom på, at man skal finde en rasteplads og få noget hvile. Det er noget, der kunne ske for enhver, men det er de færreste, der oplever det to gange. Man bliver jo klogere. Træthedsalarmen er også et sikkerhedssystem, der skal kalibreres ved rudeskift. Hos Alt-Autoglas har vi al det udstyr, der skal til for at kalibrere bilens samtlige sikkerhedssystemer. Vi har tavler og digitale programmer, der sørger for en vellykket kalibrering.
Andre sikkerhedssystemer, der kræver en grundig kalibrering af forrude er automatisk nedbremsning, kamera, vejbaneassistent og skiltegenkendelse. Ganske vist er der ikke nogen lovgivning i Danmark, der siger, at man skal foretage en sådan kalibrering, men vi ved, at du også kan se fordelene ved, at disse systemer virker hensigtsmæssigt. Mange bilejere har fået øjnene op for den type sikkerhedssystemer. Det har fået dem til at vælge biler, der netop tilbyder disse sikkerhedsforanstaltninger. Det ændrer naturligvis ikke på, at man altid skal være opmærksom i trafikken, men alt det, der kan øge sikkerheden, er altid velkommen. Vi er store fortalere for bil- og trafiksikkerhed. Derfor anbefaler vi, at man foretager en dybtgående kalibrering af forrude. På den måde sikrer du, at alle dine systemer virker efter bilproducentens anvisninger.
Tid og pris
Vores dygtige montører er både grundige og effektive. Det har stor betydning for dig som kunde, da de kan reparere et stenslag på en halvtime og klare et rudeskift på under en times tid. Det vil altså sige, at du ikke kommer til at bruge en masse tid på det. Vi kan sagtens udføre vores arbejde, mens du er på din arbejdsplads. Vi kommer gerne til dig, uanset hvor din bil holder. Ved rudeskift har vi kun brug for bilnøglen. Nogle biler kræver, at man laver en testkørsel efter kalibreringen. Men det er noget, vi oplyser dig om, når du bestiller tid. På den måde ved du i forvejen, hvor lang tid det vil tage.
Når det kommer til prisen, så skal du vide, at vores priser altid er konkurrencedygtige. Det er rigtigt nok, at du ikke kan finde prisen på kalibrering her på siden. Det skyldes, at arbejdsmængden varierer meget afhængig af dit bilmærke og udstyr. Men når vi har fået oplyst bilens registreringsnummer, kan vi give dig et godt tilbud. Vi udarbejder altid en valideringsrapport, hvor vi bekræfter, at kalibreringen er udført korrekt og at dine sikkerhedssystemer virker upåklageligt. Det er din garanti for, at det hele fungerer, som det skal. Ring til os og bestil tid.
Hvornår er et rudeskift uundgåeligt?
i Rudeskift, Stenslag/af Jan SteensenDet siger sig selv, at ruden skal skiftes, hvis den er gået i tusinde stykker. Men med stenslag er det en anden sag; hvornår kan de repareres, og hvornår er det nødvendigt med et rudeskift? Er du den uheldige ejer af et stenslag, skal du sørge for at få det repareret med det samme. Hvis […]
Skal du sydpå i ferien? Tyskland accepterer ikke revner i ruden
i Rudeskift/af Jan SteensenHar du styr på reglerne for stenslag, inden du drager af sted på sommerferie? I Tyskland og Sverige accepteres større skader i ruden ikke, og du risikerer et uvelkomment afbræk i ferien, hvis du kører med et stenslag. I Danmark er der helt klare regler for, hvornår du må køre med et stenslag, og hvornår […]
Ny rude i bilen – skal det i servicebogen?
i Rudeskift/af Jan SteensenNår du køber en bil, følger der altid en servicebog med i købet. Her føres der regnskab over de obligatoriske services og andre reparationer, der er foretaget på bilen. Men hvordan er det med rudeskift – skal det noteres i servicebogen? Når du skifter oliefilter på bilen, udskifter udstødningen eller får repareret airconditionanlægget, så bliver det […]
Rudeskift i Tyskland – kan det betale sig?
i Rudeskift/af Jan SteensenRudeskift i tyskland – Kan det betale sig?
Hvis du sammenligner prisen for rudeskift 1:1, så er der penge at spare, hvis du får den skiftet i Tyskland, og det skyldes primært to årsager: Men – læs med her og find svaret – for din besparelse kan hurtigt vise sig…
Teknologi gør forruden dyr at skifte
i Rudeskift/af Jan SteensenDe mange teknologiske finesser, der kan tilkøbes til bilens forrude er en lækker detalje, når du kører. Men hvis ruden skal skiftes, kan det blive en dyr omgang, for det er svært og kræver ekstra arbejde. Regnsensor, varme i forruden, skiltegenkendelse, automatisk nedblænding og alskens andre sikkerhedssystemer har fundet deres faste plads i moderne biler. De […]