Kalibrering af bilens udstyr i forruden

Hvad og hvorfor skal der kalibreres?

I dag er mange bilers forrude udstyret med forskellige sikkerhedsforanstaltninger og hjælp til en mere behagelig køretur, det kan f.eks. være regn sensor, varmetråde også kaldet elvarme, kamera der f.eks. kan blænde op og ned ved modkørende biler “Automatic High Beam”, “Lane Departure Alert”, (Vognbane assistent), “Pre-Collision System”, Adaptive fartpilot m.m.

Ved et rudeskift kan det være påkrævet, at forruden skal kalibreres, det vil sige når først ruden er taget ud, og ny sættes i, kan bilen registrerer det, men det kan kalibreres ved at have det korrekte udstyr i form af tavler og tilhørende computerprogram.

Det er meget individuelt hvad en forrude kan indeholde:

  • Regnsensor
  • Elvarme
  • Kamera (Dash Cam)
  • Solbælte
  • Automatic High Beam (Automatisk nedblænding)
  • Lane Departure Alert (Vognbane assistent)
  • Pre-Collision System (Sammenstøds undvigelse)
  • Adaptive fartpilot
  • m.v.

Kalibrering af forrudes kamera sensorer i forruden skilte genkendelse forrudens udstyr efter et forrude skift automatisk fjernlys (ned og op blænding) din personlige sikkerhed

Hvordan foregår en kalibrering af forruden?

Kalibrering foregår således at når forruden er skiftet, stilles der en tavle op foran bilen i korrekt afstand med tilhørende tavle, der hører til bilmærket.

En Computer fortager så selve kalibreringen digitalt blandet med den lavpraktiske tavle. Med den digitale kalibrering kan kameraet igen kunne registrer bla. modkørende og blænde op og ned etc.

Hvornår skal mit udstyr kalibreres?

Kalibrering skal kun ske efter udskiftning af bilens forrude og er ikke noget der kan/skal ske ved syn eller andet. Bilens kamera er kalibreret fra fabrikantens side ved køb af bilen.

Har forruden nogle af de tidligere nævnte funktioner som f.eks. op og ned blænding ved modkørende biler skal forruden kalibreres ved udskiftning af forruden, da funktionerne ellers kan fejle ved senere kørsel hvor behovet for disse (sikkerheds-) funktioner opstår.

Langt de fleste biler vil selv efter et rudeskift selv vise, at udstyret skal kalibreres inden rudeskiftet kan siges at være fuldført korrekt. Når alt-autoglas afslutter den digitale kalibrering laver vi en valideringsrapport og sikre os at kalibreringen er udført korrekt med et stort “OK”.

Nogle biler skal ud og køre en lille tur med computeren tilkoblet bilen, for at kalibrerer bilens kamera. Det er ofte skilte og vejstriber, som kameraet skal ud og læse ved en køretur, inden vi kan afslutte den digitale kalibrering og få valideret at det hele er korrekt udført.

Kalibrering af forruden – hvad koster en kalibrering?

Det er klart at det er en ekstra omkostning, at bilruden skal kalibreres, men det er for ens egen sikkerhed. Med de mange ekstra funktioner i forruden er det vigtigt at disse fungerer korrekt.

Er det et lovkrav af forruden SKAL kalibreres?

Det er endnu ikke et lovkrav at få kalibreret, men det er da helt klart et sikkerhedsmæssigt ønske, der ikke bør springes over – for din egen skyld. Tænk hvis der så er funktioner der så ikke længere vil virke eller være til rådighed, der kan opstå meget farlige situationer i trafikken.

Hvornår er et rudeskift uundgåeligt?

Det siger sig selv, at ruden skal skiftes, hvis den er gået i tusinde stykker. Men med stenslag er det en anden sag; hvornår kan de repareres, og hvornår er det nødvendigt med et rudeskift? Er du den uheldige ejer af et stenslag, skal du sørge for at få det repareret med det samme. Hvis […]

Skal du sydpå i ferien? Tyskland accepterer ikke revner i ruden

Har du styr på reglerne for stenslag, inden du drager af sted på sommerferie? I Tyskland og Sverige accepteres større skader i ruden ikke, og du risikerer et uvelkomment afbræk i ferien, hvis du kører med et stenslag. I Danmark er der helt klare regler for, hvornår du må køre med et stenslag, og hvornår […]

Ny rude i bilen – skal det i servicebogen?

Når du køber en bil, følger der altid en servicebog med i købet. Her føres der regnskab over de obligatoriske services og andre reparationer, der er foretaget på bilen. Men hvordan er det med rudeskift – skal det noteres i servicebogen? Når du skifter oliefilter på bilen, udskifter udstødningen eller får repareret airconditionanlægget, så bliver det […]

Rudeskift i Tyskland – kan det betale sig?

Rudeskift i tyskland – Kan det betale sig?

Hvis du sammenligner prisen for rudeskift 1:1, så er der penge at spare, hvis du får den skiftet i Tyskland, og det skyldes primært to årsager: Men – læs med her og find svaret – for din besparelse kan hurtigt vise sig…

Teknologi gør forruden dyr at skifte

De mange teknologiske finesser, der kan tilkøbes til bilens forrude er en lækker detalje, når du kører. Men hvis ruden skal skiftes, kan det blive en dyr omgang, for det er svært og kræver ekstra arbejde. Regnsensor, varme i forruden, skiltegenkendelse, automatisk nedblænding og alskens andre sikkerhedssystemer har fundet deres faste plads i moderne biler. De […]